Als je klanten iedere zoveel tijd hetzelfde bestellen, dan kun jij je daar, met je B2B webshop goed op voorbereiden. Je kunt deze klanten speciale aanbiedingen doen of een staffelkorting aanbieden. Je kunt ze wijzen op andere opties en aanvullingen. Maar dat is handmatig bijna niet te doen. Zeker als jouw B2B webshop lekker loopt en je veel orders per dag moet verwerken. En klanten zitten ook echt niet altijd te wachten op nieuwsbrieven. Nee, het is dan veel beter en een B2B ecommerce platform in te richten voor iedere individuele klant. Een soort "privé winkel", waar alle items in staan die interessant kunnen zijn voor deze klant, maar waar ook de bestellingen uit het verleden in terug te vinden zijn.
Het inrichten van een B2B ecommerce platform vergt wel andere software
Je kunt een deel misschien wel regelen met bestaande software, maar het is het mooist en het meest praktisch als je gebruik maakt van software die speciaal voor jouw B2B webshop is ontwikkeld. Want net zoals iedere fysieke winkel net weer even anders is, zo geldt dat ook voor webshops. Wat altijd belangrijk is en blijft is dat je klanten terecht komen op een mooi en overzichtelijk B2B ecommerce platform.
Word je gek van de pop-ups en onnodige aanbiedingen?
Sommige webshops hebben er een handje van om je precies die aanbiedingen te doen waar jij niets mee kan. Stel, je komt in een webshop voor schoonmaakartikelen voor jouw bedrijf. Is het dan fijn of juist niet fijn om gewezen te worden op eens scherpe aanbieding op bureaustoelen? Niet fijn natuurlijk. Als de aanbieding nu zou gaan over 3+1 gratis op de schoonmaakmiddelen of een aanprijzing van een nieuw middel, dan heeft dat zin. Ook pop-ups kunnen er voor zorgen dat klanten direct wegklikken. Niets zo vervelend als pop-ups die je, iedere keer als je op een website komt, wijzen op de mogelijkheid om deze winkel te liken op social media.
Hou het plaform clean en simpel
Als je een B2B webshop hebt, dan verkoop je je waren dus aan andere ondernemers. En als ondernemer weet je het: tijd is geld. Wil je je collegaondernemer lastig vallen met onmogelijke keuzemenu's en een lastig facturatiesysteem? Welnee, je wilt dat deze ondernemer door kan gaan met ondernemen en alleen even bij jou inlogt om bestellingen te plaatsen. Een B2B ecommerce platform kan daar heel goed aan bijdragen. Je klanten hoeven alleen maar in te loggen en krijgen direct te zien waar ze eerder interesse in hebben getoond. Simpel en doeltreffend!