E-bikes

Post date:

Author:

Category:

Je ziet het steeds meer op de weg: een E-bike oftewel elektrische fietsen. Of het nou is om die lange weg naar school of werk af te leggen, of juist om überhaupt nog te kunnen fietsen: de doelgroep van e-bikes is erg breed. Waarschijnlijk heeft iemand in je omgeving er al wel eentje, of anders zit je er misschien zelf over na te denken om ook een elektrische fiets te kopen. Maar waar kan je allemaal voor kiezen als je zelf ook een elektrische fiets aanschaft?

Motorpositie

Alle elektrische fietsen hebben natuurlijk een motor nodig om voldoende ondersteuning te kunnen bieden, maar de plek waar deze motor zit kan verschillen per fiets. De meest populaire motor is de middenmotor. De motor op deze plek voelt namelijk het meest natuurlijk aan. Met deze motor fiets je alsof je gewoon zelf meer kracht in de benen hebt en daarnaast een groter uithoudingsvermogen. Deze motor werkt via de trapas, en als je trapt levert de motor ook echt meer kracht. De ketting en het versnellingssysteem krijgen ook grotere krachten te verduren bij gebruik van een middenmotor. Deze motorpositie is vaak wel duurder dan wanneer er een voorwiel- of achterwiel motor in de fiets in gebouwd. Een goedkopere optie is de voorwielmotor. Met deze motor voelt het alsof je vooruit getrokken wordt. Een groot voordeel aan deze motor is dat je met minimale kracht, maximale ondersteuning kan krijgen. Als je de pedalen maar lichtjes laat ronddraaien is dat al genoeg. Hierdoor kan het wel erg wennen zijn om een voorwielmotor te fietsen. Zeker bij het maken van bochten is het even oppassen als je nog niet gewend bent aan deze soort fiets. De laatste optie is een achterwielmotor. Deze motor wordt weinig gebruikt in elektrische fietsen, maar is wel een goede optie als je het belangrijk vindt dat de motor stil is.

Versnellingen

In de elektrische fietsen wereld heb je de keuze tussen twee soorten versnellingen: de naafversnelling en de derailleurversnelling. Deze eerste versnelling heeft tandwielen in het midden van het achterwiel. Schakelen gaat eenvoudig door een stukje bij je handvat te draaien. Met deze optie is het ook mogelijk om te schakelen als je stilstaat en daarnaast is het mogelijk om automatisch te schakelen. De naafversnelling wordt ook het meeste gebruikt in elektrische fietsen. Nadelen zijn de duurdere aanschafprijs en hogere onderhoudskosten. Het voordeel van een derailleurversnelling is dan weer dat deze goedkoper is en het onderhoud ook makkelijk zelf gedaan kan worden, in tegenstelling tot de naafversnelling. Hier tegenover staat dan wel weer dat deze ook vaker onderhoud nodig heeft.

VOLG ONS

632VolgersVolg

LAATSTE NIEUWS

Bespaar dit jaar nog op je zakelijke energie met deze tips

0
Wanneer je een eigen bedrijf hebt, weet je waarschijnlijk als geen ander dat het hebben van een bedrijfspand nogal wat kan kosten. Naast de...

7 veelgestelde vragen over automatische rittenregistratie

0
Automatische rittenregistratie maken het werk van bedrijven die gespecialiseerd zijn in de transport, of waarvan transport een groot onderdeel is, vele handen lichter. In...

Lekker kamperen in Kroatië? Wat denk je van Camping Lanterna?

0
Veel mensen zijn in de zomer pas écht gelukkig als ze in hun eigen tent of caravan kunnen overnachten. Lekker veel buiten zijn en...

Related Posts

Bespaar dit jaar nog op je zakelijke energie met deze tips

Wanneer je een eigen bedrijf hebt, weet je waarschijnlijk als geen ander dat het hebben van een bedrijfspand nogal wat kan kosten. Naast de...

7 veelgestelde vragen over automatische rittenregistratie

Automatische rittenregistratie maken het werk van bedrijven die gespecialiseerd zijn in de transport, of waarvan transport een groot onderdeel is, vele handen lichter. In...

Lekker kamperen in Kroatië? Wat denk je van Camping Lanterna?

Veel mensen zijn in de zomer pas écht gelukkig als ze in hun eigen tent of caravan kunnen overnachten. Lekker veel buiten zijn en...